Hella Turbo Actuator
Een turbo actuator regelt de controle van de turbodruk in de motor. Zonder een vorm van drukregeling blijft de turbo een onbeperkte hoeveelheid aan lucht de motor inblazen. De turbo actuator is ook wel bekend als de wastegate actuator.
Turbo actuator
Deze actuator bevindt zich in het uitlaatgedeelte van de motor. Wanneer de motor meer toeren draait of harder moet werken, komen er meer uitlaatgassen in de turbine. Door deze uitlaatgassen zal de turbine harder gaan draaien en komt er meer druk op te staan. Deze druk moet op tijd verminderd worden om ervoor te zorgen dat alles goed blijft werken. Dit is wat de turbo actuator doet.
Bij ECU Stuurapparaten vinden wij een goede werkende auto ontzettend belangrijk. Wanneer er iets dus niet helemaal goed is aan je auto, zorgen wij ervoor dat deze snel weer is gerepareerd en jij weer op pad kunt.
Hoe werkt een turbo actuator?
De turbo actuator is een onderdeel van je auto waarbij veel onderdelen en signalen onderdeel van zijn. De turbo actuator is een geheel systeem waarin de verschillende onderdelen elkaar signalen geven. Zo komt er binnen dat de druk op de motor te hoog is. Waardoor er in de turbo actuator een signaal wordt gegeven aan de solenoïde. Deze regelt uiteindelijk de druk naar de actuator. Op die manier wordt het vermogen van de turbo actuator geregeld. De ECU is het brein van de auto die onder andere ook te maken heeft met de turbo actuator. Wil je weten wat een ECU doet dan lees je verder op onze website.
In de turbo actuator zit een veer die tegen het membraan aandrukt wanneer de druk te hoog is. Hierdoor wordt een klepje dichtgedrukt dat ervoor zorgt dat er geen uitlaatgassen meer doorheen kunnen. De druk wordt maximaal opgevoerd. Om ervoor te zorgen dat deze uitlaatgassen ook weer kunnen ontsnappen, wordt er lucht bij geblazen. Wanneer de temperatuur hoog genoeg is zal hier een reactie ontstaan tussen het zuurstof en de uitlaatgassen. Deze lucht zorgt er ook voor dat het membraan tegen een veertje duwt. Op die manier kan een deel van de uitlaatgassen direct in de uitlaatpijp geloosd worden. Zo neemt de druk op de motor weer enorm af.
Wanneer moet je een turbo actuator vervangen?
Je moet een turbo actuator vervangen wanneer deze helemaal kapot is. Is het zover en is dit onderdeel defect, dan zal er geen motorschade worden opgelopen. Wel zorgt het voor een stuk minder vermogen. De turbo kan namelijk gedeeltelijk of in zijn geheel uitvallen. Ook kan het ervoor zorgen dat de auto helemaal geen vermogen meer heeft.
Verder kan het zo zijn dat er bepaalde onderdelen defect raken. Denk hierbij aan de elektromotor, kunststof wormwiel of een printplaat. Wanneer een van deze onderdelen kapot is, kunnen we dat bij ECU Stuurapparaten gemakkelijk vervangen. Wij vervangen deze onderdelen echter alleen wanneer het echt nodig is. Hiermee bedoelen wij dat we eerst zullen kijken of deze onderdelen gerepareerd kunnen worden.
Ook vervangen wij diverse andere onderdelen van je auto. Denk aan het ABS systeem, ABS pomp, DSG mechatronics, Mercedes contactsloten en meer!
Hoe voorkom je een turbo actuator reparatie?
Bij ECU Stuurapparaten staan we altijd klaar om de turbo actuator van jouw auto na te kijken en te repareren wanneer nodig. Het liefst zien we natuurlijk dat dit niet nodig is, omdat deze niet defect is.
Goed om te weten is dat problemen met de turbo actuator meestal niets met het apparaat zelf te maken hebben. Meestal is dit namelijk het gevolg van problemen met een ander onderdeel van de motor. De drie meest voorkomende oorzaken van defecten in de turbo actuator die tot reparatie leiden zijn te weinig olie, olie vervuiling of schade door een vreemd deel.
Om ervoor te zorgen dat je turbo actuator zo lang mogelijk meegaat en er geen defecten ontstaan is het belangrijk om te letten op de olie. Defecten door te weinig olie of olie vervuiling kunnen gemakkelijk gerepareerd worden. Schade aan de turbo actuator leidt sneller tot het vervangen van dit onderdeel. Bij ECU Stuurapparaten helpen we je graag als het aankomt op repareren of vervangen van zulk soort auto-onderdelen.
Vul het
reparatie formulier in
Doos vullen met
opvul materiaal
De doos
verzekerd versturen
Betaal de factuur die
per email is ontvangen
Reparatie gereed
verzonden op uw adres
Hella Turbo Actuator
De Turbo Actuator van Hella wordt toegepast op Garrett turbo’s. Deze Garrett turbo’s worden gebruikt door zo’n beetje alle grote Europese automerken. Bij defecten aan de turbo actuator heeft de auto geen of minder vermogen tot zijn beschikking.
Mogelijke defecten en foutcodes Turbo Actuator
De technici in de werkplaats kunnen de klachten waarnemen tijdens een proefrit. Met de diagnosetester kunnen de opgeslagen foutcodes uitgelezen worden. De actuator van Hella heeft de volgende veel voorkomende klachten: Het voertuig heeft geen vermogen meer en de turbo valt gedeeltelijk of volledig uit.
Door trillingen ontstaan er losse verbindingen op de printplaat. Verder kan het voorkomen dat de VTG schoepen vast gaan zitten. Hierdoor treedt er verregaande slijtage op aan de tandwielen en tandheugel in het mechanische deel van de turboactuator.
Informatie voor de monteur
Bij het uitbouwen van de turbo actuator moet altijd de gangbaarheid van de VTG verstelling worden gecontroleerd. Werkt deze stroef dan dient dit eerst verholpen te worden voordat de gereviseerde turbo actuator weer gemonteerd wordt.
Bij het inbouwen van de gereviseerde turbo actuator moet deze volgens fabrieksvoorschriften ingeleerd worden. Tevens moet de gangbaarheid van de VTG verstelling worden gecontroleerd.
Contact formulier
Openingstijden
Ma: 9.00 -18.00
Di: 9.00 -18.00
Wo: 9.00 -18.00
Do: 9.00 -18.00
Vrij: 9.00 -18.00
Zat: Gesloten
Zon: Gesloten