De ECU en stuurbekrachtiging zijn één van de belangrijkste onderdelen van uw auto. De ECU, die ook motorstuurapparaat wordt genoemd, die bij uw motor hoort, is vooral in deze tijd één van de belangrijkste onderdelen van de auto’s. Het vervult namelijk de rol bij het aansturen van de motor. Wel is het bekend dat er wel eens defecten bij dit onderdeel een rol spelen. Dit geldt ook voor de stuurbekrachtiging van een auto. We willen u in deze blog meer uitleg geven over de werking van de ECU, de stuurbekrachtiging en defecten van deze onderdelen, wat tot verschillende fouten in de stuurbekrachtiging kan zorgen.
Hoe werkt een ECU?
Een ECU (motorstuurapparaat) is een apparaat dat de aansturing van de motor verzorgt. De ECU is een motormanagement computer die dingen regelt zoals het gasklephuis, de druk in de turbo en moment van ontsteking. Het regelapparaat krijgt allerlei gegevens door van verschillende sensoren, wat ervoor zorgt dat het kenveld van de ECU informatie verwerkt. Deze informatie wordt weer omgezet tot actie, zoals het aansturen van actuatoren. De ECU heeft door al deze informatie vaak wel meer dan honderd sensoren tegelijk te verwerken. Dingen als buitentemperatuur en de stand van het gaspedaal worden door deze sensoren gemeten.
Defecte ECU
Hoe kan je een defecte ECU opmerken? Er zijn verschillende symptomen die kunnen wijzen op een kapotte ECU. Het kan erg simpel aangegeven worden door een motorstoringslampje dat op je dashboard in je auto gaat branden. Ook kan de auto in een noodloop gaan, of de auto kan gaan schokken als de motor niet meer op alle cilinders loopt. Als deze dingen gebeuren kan het niet gelijk duiden op een kapotte motorstuurapparaat. De auto zal moeten worden onderzocht door middel van proefrit en live-data te kunnen zien. Hieruit kunnen foutcodes komen, waar je meer informatie uit kan halen over wat voor defect het gaat. Zo kan er ook gelijk gekeken worden of dit een foutmelding is vanuit het motorstuurapparaat.
Hoe werkt stuurbekrachtiging?
Stuurbekrachtiging is een erg handig systeem wat ervoor zorgt dat een bestuurder met weinig krachtinspanning de wielen gemakkelijk kan laten draaien. Bij een zware auto met brede wielen is het niet erg gemakkelijk om fatsoenlijk te rijden zonder stuurbekrachtiging. Vooral zal je dit snel merken bij het inparkeren. Stuurbekrachtiging komt in werking door olie. De olie die hiervoor gebruikt wordt, wordt door een stuurbekrachtigingspomp door het hele systeem gepompt. De druk van de olie helpt zo om bij stuurbewegingen de benodigde kracht voor het sturen te verminderen.
Zonder stuurbekrachtiging rijden
Mocht je zonder stuurbekrachtiging rijden, dan kan dit een hoop fysieke kracht eisen. Hier heb je vooral last van bij het rijden van lage snelheden. Eigenlijk heb je in deze tijd weinig last van auto’s zonder stuurbekrachtiging. De meeste moderne auto’s beschikken over stuurbekrachtiging. De meeste auto’s die hier niet over beschikken zijn vrijwel niet te gebruiken voor de meeste bestuurders. Mocht je wel met een auto moeten rijden zonder stuurbekrachtiging, dan kan je verwachten dat je veel kracht moet gebruiken voor het sturen. Dit is bij erg oude auto’s erg gebruikelijk. Het is aan te raden om regelmatig je stuursysteem te controleren om zo niet in de problemen te komen met een moeilijk bestuurbare auto.
Stuurbekrachtiging kapot
Wanneer je merkt dat je auto opeens moeilijk te besturen is, dan kan het zomaar zijn dat je stuurbekrachtiging defect is. Het is belangrijk om dan te kijken wat er fout is en probeer er dan iets aan te doen. Je kan verschillende dingen doen om dit weer op te lossen. Kijk eerst naar het niveau van de stuurbekrachtigingsvloeistof. Wanneer dit niveau erg laag ligt, dan kan je dit aanvullen met de juiste stuurbekrachtigingsvloeistof. Het kan ook zo zijn dat er sprake is van lekkage. Hier kunnen slangen, afdichtingen en pompen lek zijn. Wanneer dit het geval is, kan je het beste langs een garage gaan om het te laten maken. Daarnaast kan er iets mis zijn aan de aandrijfriem, stuurbekrachtiging pomp of het stuurbekrachtigingsreservoir. Laat dit dus vooral nakijken bij specialisten. Als het rijden zonder stuurbekrachtiging erg moeilijk gaat, dan is het het handigst om zo snel mogelijk te stoppen met rijden.
Op tijd storingen oplossen
Let vooral op wanneer je bepaalde meldingen hebt op het dashboard van je auto. Deze geven al snel aan of er iets mis is met je voertuig. Je zou hierdoor al snel het probleem kunnen oplossen door er zelf naar te kijken, of je kan naar de garage gaan om dit probleem te verhelpen. Doe vooral een proefrit na het repareren van je problemen. Zo kan je controleren of alle storingen helemaal zijn opgelost en ervoor zorgen dat je weer helemaal veilig de weg op kan.